Hem > Uncategorized > Lärare tål att bli filmade

Lärare tål att bli filmade

Jag fick en länk från Isak Gerson om en bloggartikel på cybernormer.se som handlar om lärare som blir filmade i skolan. Jag har tidigare hittat mkt trwvligt material på cybernormer så jag skyndade mig dit. Blev när jag läste blogginlägget där inspirerad till att själv skriva en artikel:
Jag ser likheter mellan uppdragen lärare och politiker. Båda sitter i sitt samhällsbyggande uppdrag på makt och behöver granskas. Politiker har sedan länge tillbaka granskats av media som med text bild och försökt beskriva en verklighet. Elever har på senare tid fått möjlighet att göra liknande beskrivningar i text av sin verkligh

et genom exempelvis bloggen. Men mellan en elev och skolpersonal finns ofta ett ojämnt maktperspektiv, eleven kan i flera fall upplevas som mindre trovärdig. Medan det i journalist-politiker oftast finns en mer jämlik maktbalans. När nu även elever fått tillgång till att beskriva sin verklighet med hjälp av ljud- och bildupptagning ser jag möjligheter till en men jämlik maktbalans mellan elev och skolpersonal, Ljud- och bildupptagning av autentiska situationer är helt enkelt mer trovärdiga.
En annan aspekt med detta med filmning är att det kan vara en fantastisk möjlighetet till kunskapsspridning. Till de som var sjuka, till den i klassen som vill frächa upp sitt minne, eller till någon i en annan stad som inte förstår när sin lärare förklarar och behöver höra det från en annan lärare.
På grund av en jämnare maktfördelning och stora möjligheter till kunskapsspridning ser jag inga andra möjligheter än att en lärare får finna sig i att bli filmad i många typer av klassrumssituationer. Att det ingår i uppdraget som lärare.
Däremot är det viktigt att elevers integritet tillvaratas som också kan komma att hamna på film, att skolåersonal inte blir filmad i mer privata sammanhang i skolmiljön och att även en lärare med skyddad identitet kan ha det i praktiken.
Och det kan finnas tillfällen där elever lägger upp material på nätet enbart för att provocera och då materialet även kan vara framprovocerat just för detta ändamål. I dessa fall kan det vara en fråga om att speciellt inrikta sig på dessa frågor från skolans håll när det gäller skolans demokratiskt fostrande uppdrag. Det kan även vara en fråga om en arbetsmiljöfråga för personalen.
Detta med film- och ljudupptagning i skolan är alltså något som behöver diskuteras i klassrummet, i personalrummet, mellan forskare, i lärarutbildningen och bland politiker.
Men vi bör tänka på att i första hand se möjligheter och inte se ny teknik som ett hot. Bara vi lär oss att använda tekniken på rätt sätt kan den den vara till stor nytta.

Jag ser likheter mellan uppdragen lärare och politiker. Båda sitter i sitt samhällsbyggande uppdrag på makt och behöver granskas. Politiker har sedan länge tillbaka granskats av media som med text bild och försökt beskriva en verklighet. Elever har på senare tid fått möjlighet att göra liknande beskrivningar i text av sin verklighet genom exempelvis bloggen. Men mellan en elev och skolpersonal finns ofta ett ojämnt maktperspektiv, eleven kan i flera fall upplevas som mindre trovärdig. Medan det i journalist-politiker oftast finns en mer jämlik maktbalans. När nu även elever fått tillgång till att beskriva sin verklighet med hjälp av ljud- och bildupptagning ser jag möjligheter till en men jämlik maktbalans mellan elev och skolpersonal, Ljud- och bildupptagning av autentiska situationer är helt enkelt mer trovärdiga.
En annan aspekt med detta med filmning är att det kan vara en fantastisk möjlighetet till kunskapsspridning. Till de som var sjuka, till den i klassen som vill frächa upp sitt minne, eller till någon i en annan stad som inte förstår när sin lärare förklarar och behöver höra det från en annan lärare.
På grund av en jämnare maktfördelning och stora möjligheter till kunskapsspridning ser jag inga andra möjligheter än att en lärare får finna sig i att bli filmad i många typer av klassrumssituationer. Att det ingår i uppdraget som lärare.
Däremot är det viktigt att elevers integritet tillvaratas som också kan komma att hamna på film, att skolåersonal inte blir filmad i mer privata sammanhang i skolmiljön och att även en lärare med skyddad identitet kan ha det i praktiken.
Och det kan finnas tillfällen där elever lägger upp material på nätet enbart för att provocera och då materialet även kan vara framprovocerat just för detta ändamål. I dessa fall kan det vara en fråga om att speciellt inrikta sig på dessa frågor från skolans håll när det gäller skolans demokratiskt fostrande uppdrag. Det kan även vara en fråga om en arbetsmiljöfråga för personalen.
Detta med film- och ljudupptagning i skolan är alltså något som behöver diskuteras i klassrummet, i personalrummet, mellan forskare, i lärarutbildningen och bland politiker.
Men vi bör tänka på att i första hand se möjligheter och inte se ny teknik som ett hot. Bara vi lär oss att använda tekniken på rätt sätt kan den den vara till stor nytta.

Kategorier:Uncategorized
  1. september 17, 2010 kl. 13:35

    Tycker det är (minst) två olika frågor här. Dels frågan om själva filmningen, dokumenterandet. Sedan vad man gör med materialet. Att filma en lärare som beter sig konstigt och visa upp det för rektorn ser jag inte som något konstigt. Att lägga upp det på youtube ser jag inte riktigt som något som leder till något konstruktivt (åtminstone inte i första vändan, om rektorn vägrar ta till sig kritiken kan ju saken bli en annnan).

    Sen när det gäller att sprida föreläsningen till fler/elever som är sjuka etc så tror jag den springande punkten är att alla vet om att det sker. Finns ju flertalet universitet och liknande som spelar in föreläsningar, MIT tex.

    • september 17, 2010 kl. 14:14

      Hej Björn!

      Bra att du lyfter upp skillnaden mellan dokumenterandet och vad man gör med det. Jag tänker mig däremot att risken att någon gör något olämpligt med materialet aldrig ska få vara en anledning att inte filma sin lärare. Det ska vara andra saker som avgör det tex plats eller samtalets art. En lärare ska tex kunna delta i ett samtal med en elev av en mer privat karraktär utan att behöva bli filmad. Talar däremot läraren till klassen anser jag att läraren får finna sig i att bli filmad. Att eleven behöver tala om att den filmar anser jag däremot kan anses som rimligt. Jag anser helt klart att det kan finnas saker som är olämliga att göra med materialet. Att lägga upp ett material på internet där en lärare gjort något som den kanske inte själv vill stå för, eller som i hög grad skapats genom en dålig arbetsmiljö eller att det är framprovocerat men utan att först tagit upp problemen med skolans personel verkar ju högst olämpligt anser jag helt klart. Så jag håller med dig där.

    • september 17, 2010 kl. 14:24

      ”Sen när det gäller att sprida föreläsningen till fler/elever som är sjuka etc så tror jag den springande punkten är att alla vet om att det sker. Finns ju flertalet universitet och liknande som spelar in föreläsningar, MIT tex.”
      Jag har träffat lärare på universitet som ser det som kränkade att bli filmade och vill ha möjligheten att kunna begära att inte bli filmade. Jag förstod det som att det inte enbart gällde om det skulle hamna på internet utan möjligtvis bara vetskapen av att de kunde göra det. Jag anser att elever och studenter ska få filma lärare i de flesta sammanhang och för det mesta få publicera detta på internet. Har nämnt undantag jag tänker är rimliga både när gäller filmning och/eller dokumentering i kommentaren och artikeln ovan.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

